خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

هر سال موسسات و گروه‌های متفاوتی در سراسر دنیا برای تشویق ودیده شدن آثارِ عکاسان، رقابت‌ها و جوایز متفاوتی را برگزار می‌کنند و ثمره این رقابت‌ها برای ما افرادِ غیرِ عکاس، لذت بردن از تماشای تعداد زیادی عکس زیبا و چشم‌نواز است.

یکی از همین موسسات موسسه WildArt Images است و هر سال رقابت‌های عکاسی مختلفی را در بخش‌های تخصصی و متفاوت با عنوان کلی  WildArt Photographer of the Year برگزار می‌کند.

عکس‌های زیبایی که در ادامه مشاهده می‌کنید عکس‌های برنده و برترِ یکی از همین رقابت‌ها با عنوان wet-themed contest یا رقابت عکس‌های مرتبط با آب می‌باشد. عناصری چون یخ، برف، رودخانه، باران و البته حیوانات خیلی خیس معمولا در عکس‌های این رقابت دیده می‌شود.

یک شکار موفقیت آمیز

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس محصول هنر عکاسِ آمریکایی، ویکی سانتلو است و علاوه بر انتخاب به عنوان برترین عکس، موفق شد جایزه طلایی این رقابت را هم به خود اختصاص دهد. در این عکس ما یک بابکت یا گربه وحشی را به همراه شکارش در پارک ملی یلواِستون مشاهده می‌کنیم. سانتلو درباره این عکس می‌گوید:”وقتی گربه وحشی برای شکار به سمت رودخانه یخ‌زده رفت، تصمیمم را برای عکاسی گرفته بودم. بعد از شکارِ موفق و هنگامی که گربه وحشی با افتخار به همراه مرغابیِ در بین دندان‌هایش به سمت درختان می‌رفت، نتوانستم شکوه آن صحنه را نادیده بگیرم.”


Splash Dow, Blue Wildebeest

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس زیبا از عبور این حیوانات قدرتمند از رودخانه را یک عکاس آمریکایی دیگر با نام ویکی جاورون گرفته است. این عکس در نهایت به عنوان دومین عکس برتر انتخاب شد و جایزه نقره‌ای این رقابت را به خود اختصاص داد.

“من به همراه گروهی از همکارانم شاهد به آب زدن این حیواناتِ قدرتمند برای عبور از رودخانه بودیم و تصمیم گرفتیم برای ثبت بهترین عکس‌ها، زودتر از گله حیوانات از رودخانه رد شویم و از زاویه مقابل عکاسی کنیم. در حدود یک ساعت بعد از رد شدنمان از رودخانه، موفق شدم عکسی که در ذهنم بود را بگیرم. عکسی که علاوه بر ثبتِ قدرت و هیبت این حیوانات بتواند انبوهِ قطرات آبِ موجود در هوا را هم به تصویر بکشد.”

حیوانات موجود در این تصویر با نام هلندی Wildebeest نامیده می‌شوند و از خانواده بزهای کوهی آفریقایی هستند.


بارانِ طلایی

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس جادویی و چشم‌نواز به عنوان سومین عکس برتر این رقابت انتخاب شد و جایزه برنزی این رقابت را از آن خود کرد. عکاسِ این اثر، عکاس مجارستانی نوربرت کاسزش است.

“نام کامل سوژه زیبای این عکس Banded Demoiselle Calopteryx splendens است و همانطور که می‌توانید حدس بزنید از خانواده سنجاقک‌هاست. این عضوِ نادر از خانواده سنجاقک‌ها همیشه باعث شگفتی من بوده و بارها برای یافتن و البته عکاسی از این موجود خیره کننده به سفرهای مختلف رفته‌ام. این عکس را در نهایت در پارک ملی دونا-ایپولی در مجارستان گرفتم.”


انعکاس صدا در جنگل‌های بارانی

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس زیبا محصول دوربین برنارد شوبرت از اتریش است و او با این عکس توانست جایزه ویژه موسس این رقابتِ عکاسی را از آن خود کند. سوژه خوش صدای این عکس قورباغه شاخدار دماغ دراز است.

“قورباغه شاخدار دماغ دراز یک گونه شناخته شده در جنگل‌های بارانی جنوب شرق آسیاست و در بخش بزرگی از سال صدای بلند این قورباغه در سراسر این مناطق شنیده می‌شود.”

“این گونه که از طریق تولید صدایی بلند برای یافتن جفت تلاش می‌کند، استراتژی جالبی برای رساندن صدایش به گوش قورباغه ماده دارد. این قورباغه که با سِیر تکامل به یک مهندس صدای ماهر تبدیل شده برای متمرکزتر کردن صدایش معمولا روی یک سنگ با ارتفاع زیاد در روبروی آبشار قرار می‌گیرد و امواج صدایش را به سمت برآمدگی‌های سنگی رها می‌کند. با این تاکتیک صدای این قرباغه نر متمرکز می‌شود و شانس شنیده شدنش توسط قورباغه‌های ماده بیشتر می‌گردد.”


Shake it Off

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس چشم‌نواز از این روباه قطبی جزء عکس‌های بسیار تحسین شده رقابت امسال بود. این عکس را فلورین وارنِک از آلمان ثبت کرده است.

“روباهِ قطبیِ سوژه عکس من، توسط انسان‌ها بزرگ شده بود. این روباه آزاد بود و می‌توانست به هر جا که می‌خواست سرک بکشد تا اینکه یک روز به یکی از همین گردش‌ها رفت و دیگر به نزد انسان‌ها بازنگشت. چند لحظه قبل از اینکه من این عکس را بگیرم، روباه قطبی از رودخانه رد شده بود و می‌دانستم هر لحظه ممکن است خودش را از شر خیسی بدنش راحت کند. این عکس دقیقا در همان لحظه‌ای گرفته شده که روباه قطبی با تکان دادن و لرزاندن بدنش قصد دارد تا حدی خود را خشک کند.”


بندر

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس زیبا که توسط پهباد گرفته شده هم از جمله عکس‌های تحسین شده رقابت امسال بود. عکس توسط کابا داروزی از مجارستان گرفته شده است.

“دریاچه کوچکی که در عکس دیده می‌شود در نزدیکی شهر محل زندگی من قرار دارد. این دریاچه در زمستان ۲۰۲۱ یعنی زمان ثبت این عکس تقریبا به طور طور کامل یخ‌زده بود و بخش‌های اندک بدون یخِ این دریاچه به محلی برای گردهم‌آیی پرندگان مختلف تبدیل شده بود. من این عکس را توسط پهباد از همین پرنده‌ها گرفتم.”


من گیر کردم!

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

“من گیر کردم” عنوان دیگر عکس تحسین شده رقابت امسال بود که توسط لوکاس سوکو از لهستان گرفته شده بود. سوژه این عکس یک روباه قرمز است.

“روز ثبت این عکس را خوب به خاطر دارم. با چندین و چند لایه لباس و دوربین به دست و به هوای ثبت زیبایی طبیعت در زمستان شروع به راه‌پیمایی کردم و ایده خاصی در ذهن نداشتم و آماده بودم تا طبیعت زیبای زمستانی سوژه عکس را برایم تعیین کند. تنها اندکی بعد چشمم به این روباه قرمز زیبا افتاد که در حاشیه رودخانه یخ زده انگار دنبال چیزی می‌گشت.”

“این روباه قرمز در همان مدتی که تماشایش می‌کردم به دلیل نازکی یخِ سطح رودخانه یک‌بار به درون آب افتاد و سفیدی موجود روی دم و بخشی از بدنش به خاطر خیس شدنش طی همین حادثه است. در نهایت روباه قرمز زیبا در دمای منفی ۲۱ درجه سانتی گراد تصمیم گرفت از بخش بدون یخ سطح رودخانه آب بخورد و در همان لحظه من عکس را گرفتم.”


رقص روی آب

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

این عکس هم محصول دوربین عکاس مجارستانی، نوربرت کاسزش است و در رقابت امسال مورد توجه قرار گرفت.

“این عکس را در بخشی از رودخانه نزدیک شهر محل زندگیم گرفتم که جریان آب سرعتش را از دست می‌داد و تا حدی آب ساکن بود. رقصنده‌های سوژه این عکس نوعی سوسک رایج در آن منطقه است که به خاطر شکل خاص حرکت روی سطح آب به سوسک‌های گردبادی معروف است.”


غروب ابریشمی

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

“غروب ابریشمی” اثر عکاسِ بریتانیایی شین چین، دیگر عکسی بود که نظر داوران و بینندگانِ این رقابت عکاسی را به خود جلب کرد. این عکس سحرآمیز در منطقه خاردینِز دِ لارِینا در کشور کوبا گرفته شده است.

“همان‌طور که می‌بینید در لحظه ثبتِ عکس، کوسه ابریشمی هم‌زمان با غروب خوش‌رنگ خورشید در نزدیکی‌های سطح آب شنا می‌کند و این عناصر و این رنگ‌ها در کنار هم قاب جالبی خلق کرده‌اند. سوژه زیبای این عکس کوسه دریایی هم نامیده می‌شود و در سواحل این منطقه به وفور یافت می‌شود. این جاندارانِ کنجکاو معمولا با تاریک شدن هوا به سواحل و سطح آب نزدیک می‌شوند تا بلکه اندکی از کار انسان‌ها سر در بیاورند.”


یک تنفس کوتاه

خیس و وحشی، عکس‌های برتر یک رقابت عکاسی

دو سمندر خالدار نر و ماده، سوژه این عکسِ عکاس آمریکایی متئو سولیوان هستند.

“هر سال و هم‌زمان با اولین باران بهاری، سمندرهای خالدار مهاجرت وسیعی برای جفت‌گیری آغاز می‌کنند و مقصد آن‌ها معمولا برکه‌های کوچکی است که بر اثر باران‌های فراوان به وجود آمده است. من همیشه احساس خوش‌شانسی کرده‌ام که در نزدیکی یکی از همین مقاصدِ جفت‌گیری سمندرها در آمریکا زندگی می‌کنم. سمندرِ نرِ حاضر در عکس در حین جفت‌گیری در زیر آب، برای یک تنفس کوتاه سرش را از آب بیرون آورد و من هم عکس گرفتم.”

منبع:برترین ه

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.