در تراز خط مکتب حاج قاسم سلیمانی

سردار بی‌ادعا و سرافراز جهان اسلام برای اطاعت و تبعیت از ولی امر، چقدر غریبانه رخت سفر بربست و به همرزمان شهیدش پیوست که سال‌ها بی‌قرار آن بود تا اینکه از این به بعد نام او شوری دوباره برای زیستن و مردن در راه ” فی سبیل الله” باشد.

۱۳ دی سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی است که در تقویم کشورمان این روز به نام «روز جهانی مقاومت» نامگذاری شده است. چه زود یک سال از شهادت این بزرگمرد فی‌سبیل‌الله سپری شد، انگار همین دیروز بود که اعلام کرد« کمتر از سه ماه دیگر اعلام پایان داعش و حکومت داعشی خواهد بود».

خون پاک سردار بی‌ادعا، بی‌منت و کم حرف جهان اسلام، در روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دست شقی‌ترین افراد بر زمین ریخته شد تا اینکه از این به بعد نام او شوری دوباره برای زیستن و مردن در راه فی‌سبیل‌الله باشد.

آری سردار بی‌ادعا و سرافراز جهان اسلام برای اطاعت و تبعیت از ولی امر، چقدر غریبانه رخت سفربربست و به همرزمان شهیدش پیوست که سال‌ها بی‌قرار آن بود؛« «تا کسی شهید نبود – شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن شهید بودن است. تمنای قلبی من این است و از خداوند می‌خواهم، مرا به شهیدان ملحق کند.»

با این وجود، بهترین جمله در وصف و ستایش این شهید راه خدا را باید در منویات رهبری جستجو کرد که فرموده‌اند؛« خون پاک شهید سردار قاسم سلیمانی،‌ به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخته شد که سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا را داشت. او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.»

بدون شک؛ از این به بعد نام و یاد سردار سرافراز جهان اسلام؛ زیباترین نوای بندگی تاریخ بشریت خواهد بود که از سینه‌سوزان آخرین شهید کربلا می‌تراوید تا همواره در گوش آزادگان فریاد بلندی از ایثار، گذشت و آزادگی باشد.

به همین اعتبار، حال برای رسیدن به این حقیقت کافی است به وصیت‌نامه این شهید راه مقاومت توجه داشته باشیم که همیشه و در همه حال به یاد خدا و برای رضا و تسلیم او در حرکت بود.« خداوندا در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه و نه قدرت دفاع دارند، اما در دستانم چیزی را ذخیره کرده‌ام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت تو است. وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برائت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ این‌ها ثروتِ دست من است که امید دارم قبول کرده باشی.

خداوندا پاهایم سست است. رمق ندارد. جرأت عبور از پلی که از جهنّم عبور می‌کند، ندارد. من در پل عادی هم پاهایم می‌لرزد، وای بر من و صراط تو که از مو نازک‌تر است و از شمشیر بُرنده‌تر؛ اما یک امیدی به من نوید می‌دهد که ممکن است نلرزم، ممکن است نجات پیدا کنم.

من با این پا‌ها در حَرَمت پا گذارده‌ام و دورِ خانه‌ات چرخیده‌ام و در حرم اولیایت در بین‌الحرمین حسین و عباست (ع) آنها‌ را برهنه دواندم و این پا‌ها را در سنگر‌های طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدن‌ها و خزیدن‌ها و به حُرمت آن حریم‌ها، آنها‌ را ببخشی.

خداوندا سر من، عقل من، لب من، شامّه من، گوش من، قلب من، همه اعضا و جوارحم در همین امید به سر می‌برند؛ یا ارحم الراحمین! مرا بپذیر؛ پاکیزه بپذیر؛ آنچنان بپذیر که شایسته دیدارت شوم. جز دیدار تو را نمی‌خواهم، بهشت من جوار توست، یا الله!»

البته نباید فراموش کرد، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و سایر شهیدان مدافع حرم، هشت سال دفاع مقدس و انقلاب با شهادت خود کاری «حسینی» کردند و شهادت را انتخاب کردند و شهید شدند تا اینکه اسلام و ارزش‌های دینی حفظ شود و به بیان اینکه این شهدا با رفتن خود چگونه ماندن و زندگی کردن را به ما یاد دادند.

از این رو، شهید سردار سلیمانی و دیگر شهدای مدافع حرم با آگاهی، شناخت کامل و درک والای خویش و با توجه به موقعیت حساس کشورمان و به خصوص منطقه و جهان اسلام، راه جهاد در راه خدا و دفاع از حریم اسلام، اهل بیت (ع) و انسانیت را مشتاقانه پذیرفته‌اند تا اینکه امروزه مسلمانان با عزت و سربلندی زندگی کنند.

و در واقع این شهدا در روزگار و عصری که ارزش‌های اصیل اسلامی نظیر، ایثار، مقاومت، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی و تفکر فرهنگ بسیجی، در نتیجه حاکمیّت یزیدیان امروز، آهسته آهسته رو به فراموشی سپرده می‌شود، آنها را از نو در جامعه زنده کردند، به‌طوریکه امروزه این تفکر فرهنگ عاشورایی شهدای اسلام؛ الگوی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهان شده است.

از سویی، واقعیت این است که شهدای رزمندگان اسلام و مدافع حرم و دیگر شهدای راه مقاومت و استقلال همچون سردار سلیمانی جان خویش را فدا کردند، تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان فی‌سبیل‌الله است، کشته شدند تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد.

در نهایت باید یادآوری کنیم، از جمهوری اسلامی ایران اگر امروز در دنیا در عرصه‌های مختلف به اقتدار و سربلندی یاد می‌شود، به برکت خون پاک و مطهر شهیدانی چون شهید سلیمانی است که با حرکت در مسیر ولایت و آرمان‌های انقلاب از همه چیز خویش گذشتند، تا اینکه امروزه هر ایرانی سربلند باشد./فارس

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.