ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بالا رفت!

به گفته کارشناسان اقتصادی، تجارت ارز در شرایط فعلی یک نوع سوداگری مستقیم اقتصادی محسوب می‌شود و ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بسیار بالا رفته است.

 

این روز‌ها بازار ارز با توجه به التهابات موجود و دامنه اثرگذاری آن بر سایر بازارها،  در کانون توجهات مردم و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. روند افزایشی نرخ ارزی که با ثبت رکورد‌های تاریخی از مرز ۵۰ هزار تومان به ازای هر دلار در بازار غیر رسمی هم عبور کرده است. مسیری که رشد آن حتی در روز‌های تعطیل و در ساعت‌های نیمه شب نیز متوقف نشده است!

فضا سازی نرخ ارز

آقای توکلی معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور در رسانه ملی ضمن اشاره به برخی فضا سازی‌ها در زمینه ارز مطرح کرد: باید این را بپذیریم که کشور در شرایط خاصی بوده و دشمن به دنبال سوء استفاده از فضا‌سازی ها است تا بتواند به کشور لطمه بزند که بخشی از آن مربوط به فعالیت رسانه‌ها و فضای مجازی است. اما اینکه در روز‌های تعطیل این افزایش را شاهد هستیم یک اتفاق نادر در کشور است که جای تامل دارد. انتظارات تورمی که القا می‌شود یک عامل موثر در روند افزایشی نرخ ارز است.

نرخ ارزی که به گفته مسئولان با واقعیت‌های بنیادین اقتصادی کشور هم فاصله دارد؛ در این خصوص آقای محمد فرزین رئیس کل بانک مرکزی می گوید: فضای روانی که به وجود آمده است با آن چه در دنیای واقعی در طی این روز‌ها محقق شده بسیار متفاوت است. آمار ۹ ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد حساب کالایی کشور یعنی صادرات منهای واردات ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت است.

حالا که نرخ ارز توسط مسئولان، غیر واقعی خوانده می‌شود سوالی که ذهن همگان را درگیر می‌کند این است که واقعیت نرخ ارز چگونه محاسبه می‌شود؟ موضوعی که آقای شقاقی کارشناس اقتصادی درباره آن این گونه می‌گوید: برای نرخ ارز چند شاخص مهم است؛ اولین شاخص بحث بدهی خارجی هر کشور بوده، مورد بعدی بحث بدهی داخلی کشور است، سومین بحث نسبت نقدینگی به تولید ناخالصی هر کشور است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و شاخص چهارم بحث قدرت دلاری حجم نقدینگی اقتصادی کشور است که در کل همه این شاخص‌ها برای کشور ما گویای این است که وضعیت اقتصاد کلان کشور قابل کنترل است.

نرخ ارز

اما  این روز‌ها نرخ ارز در بازار‌های غیر رسمی از واقعیت‌ها بسیار فراتر رفته و به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه حباب آن در حال ترکیدن است و این یعنی هر لحظه امکان بازگشت به نرخ‌های واقعی بیشتر خواهد بود. بازار ارزی که دبیر سابق کانون صرافان آقای ترکاشوند با تاکید بر حساس بودن آن می‌گوید: بازار ارز بازاری حرفه‌ای و حساس است. افراد تصور نکنند اگر پولی دستشان آمد می‌توانند خریدار وارد بازار شوند و به راحتی خرید کنند و سود ببرند.

افراد با سرمایه خود وارد بازار ارز نشوند!

به گفته کارشناسان اکنون که تب بازار ارز بالا رفته برخی افراد از اقشار مختلف جامعه برای سرمایه گذاری این بازار را انتخاب کرده اند؛ آقای بغزیان یکی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به خطرات سرمایه گذاری در بازار ارز می‌گوید: اقدامات بازرگانی ما انتظارات تورمی را ایجاد کرده که باعث می‌شود افراد برای اینکه خود را از تورم نجات دهند به سراغ بازار‌های دیگری می‌روند.

او در ادامه افزود: مردم باید بدانند بازاری که یک روزه می‌تواند ضرر زیادی به یک فرد بزند، ارز و طلا است. توصیه من این است که با سرمایه خود وارد بازار ارز نشوند.

تجارت ارز در شرایط فعلی یک نوع سوداگری مستقیم اقتصادی محسوب می‌شود

آقای سیاوش غیبی پور استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ارزی نیز در زمینه سرمایه گذاری در بازار ارز و میزان ریسک این نوع سرمایه گذاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: تجارت ارز در شرایط فعلی یک نوع سوداگری مستقیم اقتصادی محسوب می‌شود؛ زمانی که همه افراد به دنبال سرمایه گذاری در بازار ارز باشند تقاضا در این بازار افزایشی می‌شود و این یعنی دامن زدن به التهابات این بازار و نکته مهم‌تر  این اقدام یعنی کاهش قدرت ارزش پول ملی و به عبارتی قابل لمس  تر یعنی با دست خودمان به چرخه اقتصادی کشور آسیب زدن!

به گفته این کارشناس اقتصادی، ریسک بازار ارز بسیار بالا است همان طور که ضریب افزایش آن بالا بوده جهش و سقوط آن نیز ضریب بالایی دارد و به عبارتی زیان و سقوط در این بازار از سود‌های گذرا قطعا بیشتر است و بازار ارز اصلا برای سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود.

اما  موضوع  روند روبه رشد  نرخ  ارز موردی است که با کمی بررسی در سال های  ۹۷ و حتی زمان پذیرش قطعنامه جنگ میان ایران و عراق ریزش های سنگین پس از صعودهای شتابی را یادآوری می کند؛ ریزش هایی که زیان های شدید را به افراد سرمایه گذار در این حوزه تحمیل کرد.

درباره نویسنده

41 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.