ماجرای اخراج ۷۰۰ کارگر شرکت موتوژن تبریز

چند روز گذشته خبری در خروجی برخی رسانه‌های تبریز قرار گرفت که بر اساس آن حدود ۷۰۰ کارگر شرکت موتوژن تبریز اخراج شده و اجازه حضور در محل کار خود را نداشتند.

صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با انتشار پیام صوتی در صفحه‌ی شخصی خود در فضای مجازی، در تشریح این موضوع گفت: به محض انتشار خبر اخراج ۷۰۰ کارگر عزیز و زحمتکش شرکت موتوژن در رسانه‌ها، بلافاصله موضوع را از طریق مراجع ذی ربط و متولیان امر پیگیری کردیم.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پرنیان می گوید بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته، هیچ کارگری از این شرکت اخراج نشده و موضوع انتشار یافته یک سوءبرداشت بوده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی مدت قرارداد این کارگران تا بهمن ماه بوده که طبق سنوات گذشته، مدت این قرارداد تمدید می‌شود. بر این اساس، پیمانکار طرف قرارداد شرکت، در نامه‌ای به کارگران اعلام می‌کند که کارگران به شرکت مراجعه کنند، اما این نامه در نظر برخی اعلام اخراجی کارگران عنوان شده است.

پرنیان می گوید کارگران شرکت موتوژن نه تنها اخراج نشده‌اند بلکه مسائل صنفی، معیشتی و سایر درخواست‌هایشان در روز‌های گذشته توسط متولیان امر با قدرت پیگیری شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خود کارگران عزیز نیز به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند خدشه‌ای به تولید این واحد پرافتخار صنعتی کشور وارد شود. امروز اگر محصولات شرکت موتوژن، زبانزد ایران و کشور‌های اطراف است، مرهون زحمات کارگران عزیز و متخصصان امر است.

پرنیان با بیان این‌که قطعا روز به روز کیفیت و تنوع محصولات این واحد صنعتی افزایش می‌یابد، می گوید همبستگی، یکدلی و همدلی نیرو‌های کار (کارگر و متخصص) این مجموعه صنعتی روز به روز می‌درخشد و ما نیز با دقت و جدیت در کنار تولید و کارگران هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تقدیر از رسانه‌های استان در ایجاد حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی، گفت: با همبستگی یکدیگر، مفهوم شعار سال را در تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها محقق خواهیم کرد و به عنوان استانی پیشرو در حوزه اقتصاد و صنعت در کشور و منطقه خواهیم درخشید.

روز جمعه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، کانال تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با انتشار ویدیویی، ضمن اعلام این خبر نوشت که این کارگران مدت ۹ روز بوده که در اعتصاب به سر می‌بردند که نامه تسویه حساب و پایان کار خود را دریافت کرده‌اند.بنا بر این گزارش، تمامی این کارگران پیمان‌کاری بوده‌اند و در نامه‌ای که دریافت کرده اند عنوان شده که تا پایان بهمن‌ماه با آن‌ها تسویه حساب می‌شود.

همچنین به آن‌ها اعلام شده که از شنبه ۳۰ بهمن ماه، اجازه ورود به شرکت را ندارند.اخراج این ۷۰۰ کارگر، تنها یک ماه مانده به پایان سال، در حالی اتفاق افتاده است که آن‌ها به استخدام خود توسط یک شرکت خصوصی پیمان‌کاری نیروی کار، معترض بوده و خواهان افزایش سطح دستمزد و همکاری مستقیم با شرکت موتوژن بوده‌اند.

شرکت‌های پیمان‌کاری نیروی کار، یکی از مشکلات اصلی کارگران در ایران هستند. کارشناسان روابط کار در ایران، این شرکت‌ها را غیرضروری و تنها راهی برای فرار مالیاتی و تضییع حقوق کارگران در راستای کسب سرمایه توسط مدیران این شرکت‌ها که اغلب از رانت روابط خود با دولت و نهادهای عمومی بهره می‌برند، می‌دانند.

در آذر‌ماه سال جاری، کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را به تصویب رساند که در ن شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی، از روند استخدام تمامی کارکنان دولت، شرکت‌ها و دستگاه‌‌های تابعه دولت حذف شوند. با این‌حال، این طرح هنوز برای رای‌گیری در مجلس آماده نشده است.

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.