مردم به شایعات در مورد سرایت بیماری کرونا توجه نکنند

رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت گفت: مردم به شایعات در مورد سرایت بیماری کرونا توجه نکنند و به مسئولان خود در این وزارتخانه اعتماد داشته باشند.

حسین عرفانی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا در کشور نداشتیم و وظیفه حکم می کند که آمادگی خود را به صورت مستمر حفظ و بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۳ کشور در دنیا غیر از چین با این بیماری درگیر شده اند، یادآورشد: سرایت این بیماری در کشورهای پیشرفته و توسعه نیافته به یک میزان بوده است و از همین رو امکان ورود آن به ایران هم وجود دارد.
عرفانی اظهارداشت: منطق مدیریت بیماری حکم می کند که آمادگی داشته باشیم، در مبادی مرزی و جغرافیای کشور موارد مشکوک وارده را به موقع تشخیص دهیم و با عوامل و اقدامات کنترلی، جلوی اشاعه و استقرار بیماری را در کشور بگیریم.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه آمادگی و هماهنگی بین بخشی در کشور وجود داشته و دارد و تا امروز هیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا در ایران مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه پایه و اصول مدیریت بیماری در جامعه سه رکن دارد خاطرنشان کرد: یکی اقدامات فنی وزارت بهداشت که زیر نظر وزیر، تمامی مراکز بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی این آمادگی را در بحث مراقبت و تشخیص و کنترل موارد تامین کرده اند.
عرفانی ادامه داد: رکن دوم به عنوان یک کار تیمی بین سایر وزارتخانه ها و ارگان های ذیربط است و رکن سوم که بحث اساسی محسوب می شود ایجاد جو آرام و توام با اعتماد مردم به مسئولان به شمار می آید.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس این اعتماد مردم باید بتوانند بر پایه فرهنگ خود مراقبتی، کسب و ارتقای دانش و سلامت در مورد این بیماری هماهنگی خوبی داشته باشند و بدانند که هیچ جامعه ای بدون مشارکت مردمی در تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود موفق نبوده است.
وی تاکید کرد: گروه و افرادی که می توانند این مشارکت مردمی و جو آرام را ایجاد و فضای شایعه را از جامعه دور کنند، رسانه ها در ابعاد مختلف هستند.
عرفانی تصریح کرد: خواهش می کنیم به جای دامن زدن به شایعات، اطلاع رسانی منطقی، اصولی صورت بگیرد، مردم باید آرامش و به اقدامات دولتمردان خود در بحث سلامت اطمینان داشته باشند و ما هم همه تلاشمان برای کنترل و اطلاع رسانی به موقع است.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چرا مردم نگران هستند که موارد موجود از این بیماری را اطلاع رسانی نکنیم؟ ما از این عدم اطلاع رسانی چه سودی خواهیم برد؟
وی اضافه کرد: وقتی کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، سنگاپور، مالزی، کامبوج، فیلیپین، تایلند، سریلانکا، هند، کانادا، فرانسه، فنلاند، آلمان، ایتالیا، روسیه فدراتیو، اسپانیا، سوئد، انگلستان و امارات متحده عربی موارد مثبت را داشته اند، اگر ما نیز موارد مثبت داشتیم با کمال افتخار اعلام می کنیم که توانسته ایم آنها را به موقع شناسایی کنیم و تحت کنترل درآوریم و از همین رو از گزارش دادن ابایی نداریم.
عرفانی در خصوص نحوه تشخیص بیماری کرونا اعلام کرد: برای تشخیص کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹، سه قطعه پازل وجود دارد، یکی علائم بالینی شامل عفونت حاد تنفسی است که می تواند خفیف به صورت تب، سرفه، آبریزش بینی، سر درد و بدن درد، یا شدید با درگیری نسج ریه، نارسایی تنفسی و تنگی نفس باشد؛ این علائم با سایر موارد بیماری حاد تنفسی مانند آنفوآلانزا وجه افتراق خاصی ندارد.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قطعه دوم پازل برخوردها و مواجهات بیمار از نظر زمانی، مکانی و ارتباطات انسانی در دو هفته گذشته است و اینکه در این مدت در کجا حضور داشته، با چه کسانی و افراد مبتلا و در چه زمانی تعامل کرده است.
وی افزود: اگر این سه سوال پاسخی نداشته باشد، اصلا ظن ما به سمت کرونا نمی رود، اگر این قسمت دوم تایید شد اقدامات بعدی برای تشخیص انجام می گیرد.
عرفانی یادآورشد: در قطعه سوم پازل نمونه و آزمایش گیری انجام و نمونه خون و حلق گرفته و با دقت بالا بر اساس تشخیص مولکولی بیماری یا سلامت فرد تشخیص داده می شود.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم انتظار می رود که ایجاد جو آرام را مد نظر قرار دهند و به مسئولان خود در وزارت بهداشت اطمنیان و اعتماد داشته باشند؛ ما یک وزارتخانه فنی برای ارائه خدمات در حوزه سلامت هستیم، اعتقاد و باور همه ما در این وزارتخانه، بر این است که در جو آرام و مشارکت مردم می توان سلامت مردم را تامین، حفظ و ارتقا داد.
وی در خصوص تمهیدات لازم برای ورود هواپیماهای چینی به ایران و جابجایی مسافران در این زمینه اظهارداشت: مقررات بین المللی سلامت در دنیا، تعیین می کند که وظایف ما در مقابل کشورهای دیگر در بحث سلامت و وظایف متقابل آنها چیست؟
عرفانی خاطرنشان کرد: بر اساس مقررات بین المللی سلامت باید بین آزادی مردم در مسافرت و جابجایی های بین المللی با کنترل بیماری های واگیردار یا رخدادهای تهدید آمیز برای سلامتی تعادلی باشد، ما نمی توانیم مراودات برابر مقررات بین المللی را با سلیقه خودمان تفسیر کنیم، یک مساله حقوقی است که باید همه به آن پایبند باشند و احترام بگذارند و بر اساس آن اقدامات را انجام دهند.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مبادی مرزی تمامی رفت و آمدها مخصوصا مسافرت‌هایی با مبدا سفر از مناطق آلوده از جمله چین را با دقت رصد می کنیم و علاوه بر مبادی مرزی، محل اقامت و خط سیری را که این افراد در کشور دارند را کنترل می شود تا موردی را نداشته باشیم.
وی در خصوص ویژگی های بیماری کرونا اعلام کرد: بیماری کرونا، هر کسی را می تواند مبتلا کند، مورادی که تاکنون مبتلا شده اند نشان داده که افرادی که با سیستم ایمنی ضعیف تر مانند سالمندان و افراد درگیر با بیماری درگیر در زمینه سیستم ایمنی و ریوی می توانند علائم و تبعات شدیدتری داشته باشند.
عرفانی ادامه داد: افرادی که بر اثر این بیماری فوت کرده اند معمولا کسانی بوده اند که سالمند یا دارای بیماری زمینه ای بودند اما بین آنان نیز افرادی هستند که بیماری و زمینه خاصی نداشته اند.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بهبود یافتگان گفت: قطعا تعداد زیادی از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، بهبود می یابند، اگر به صورت کلی در نظر بگیریم، در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد ابتلا بیماری خفیفی را مبتلا می شوند که بعد از پنج تا هفت روز بهبود پیدا می کنند.
وی اضافه کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد علائم شدیدتر نشان می دهند که نیاز به بستری در بیمارستان دارند و از این موارد نیز حدود پنج درصد نیازمند خدمات درمانی ویژه در آی سی یو هستند و از میان آنان نیز که در این مراکز مراقبت های ویژه بستری می شوند، ۷۰ درصد با مراقبت های خاص پزشکی بهبود پیدا می کنند.
عرفانی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهان تا روز یکشنبه میزان کل مبتلایان را ۱۴ هزار و ۵۵۷ نفر اعلام کرده که از این میان موارد مرگ ۳۰۴ مورد حدود ۲ تا سه درصد بوده است.
رئیس اداره مراقبت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این میزان مرگ بر اثر بیماری کرونا، از شدت کشندگی همین آنفلوآنزایی که تا چندی قبل در کشور با آن مواجه بودیم کمتر است.

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.