وزیر بهداشت: پایان کرونا با واکسیناسیون، پیامی پوچ است

نمکی گفت: نباید پیام‌های خوشنودکننده تهی بدهیم که اگر واکسیناسیون انجام شود کرونا تمام است؛ مدت‌های قابل توجه کرونا مهمان بشریت است.

سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه درمورد واکسیناسیون کرونا در ایران، گفت: عده‌ای خیلی این روزها واکسن، واکسن می‌کنند. من به عنوان متخصص ایمونولوژی و کسی که زبان گفتمان را بلد است باید نکاتی را در این مورد ذکر کنم. ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست بلکه در رابطه با کرونا این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد به همین دلیل اقدامات خود را به زودی آغاز کردیم.

وی ادامه داد: من فایلی را نگاه می‌کردم و دیدم که ما چند هزار برگ مکاتبات مکتوب در این مورد داریم و این سوای از مذاکرات تلفنی ما است. ما از حدود فروردین ۹۹ مکاتبات و مذاکرات واکسیناسیون را انجام دادیم و اولین تماس من با وزیر بهداشت روسیه در دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ بود. ۹ ماه طول کشید و با همکاری خیلی خوب سفیر ما این موضوع تبدبل به قرارداد شد و قرار شده بود که حداقل ۲ میلیون دوز تا پایان اسفند از روس‌ها بگیریم.
آخرین خبرها از واکسن‌های وارداتی کرونا

نمکی با اشاره به جنجال ها پس از خرید واکسن روسی گفت: حالا بماند برخی بلوا کردند که واکسن روسی فلان و بهمان است و افاضات هم فرمودند که واکسن چنین است و چنان است و فکر نکردند این وزیر خودش متخصص امر است و کسی که رشته غیر مشترک دارد چرا باید خود را در مقابل کسی که دانش دارد صاحب فتوا بداند؟ برای شکستن جو و برای اینکه به مردم بگویم ما چیزی نمی‌آوریم که به ضرر مردم باشد، جگرگوشه خود را برای تزریق این واکسن آوردم که بگویم خون ما و خانواده ما سرخ تر از خون یک روستایی نیست و ما آمده‌ایم برای فدا کردن خودمان برای یک کودک روستا نشین در دورترین نقطه کشور .

وزیر بهداشت افزود: از آنچه که روس‌ها قول دادند، ۴۲۰ هزار دوز از ۲ میلیون توافق شده واکسن به ما دادند خب ظرفیت تولید روسیه محدود است و دارند با کشورهای مختلف قرارداد می‌بندند که کار تولید را آغاز کنند. همزمان ماه‌ها قبل با چینی‌ها مذاکره کردبم. آنها اوایل می‌خواستند فاز سوم آزمایش بالینی را در کشور ما هچون سایر کشورها انجام دهند که ما زیر بار نرفتیم و گفتیم تنها راهی که کسی واکسن خود را روی مردم آزمایش کند این است که ما در داخل و باهم این واکسن را به عنوان پروژه مشترک ملی بسازیم.

نمکی گفت: ترکیه و امارات فاز سوم واکسن چینی را به اسم واکسیناسیون انجام دادند اما ما وارد این بازی نشدیم ولی اگر قرار شد واکسن خودمان که اولین آن پاستور است آزمایش کنیم انجام می‌دهیم. به قول شاعر «چو می‌توان به صبوری کشید جور عدو ، چرا صبور نباشم که جور یار کشم». خیلی از مردم در نطرسنجی مشتاق این کار هستند‌.

نمکی ادامه داد: روس‌ها ۴۲۰ هزار دوز و چینی‌ها ۲۰۰ هزار دوز به ما دادند‌. از هند ۲ میلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰ هزار دوز هم پرداخت کردیم که تنها ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسید، ۳۷۵ هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود .

وزیر بهداشت گفت: در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌ که پرداخت پول آن هم داستان جدایی دارد و خود یک کتاب می شود. قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت چون تولیدی نیست و برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده در حالی که این خبرها نیست. از کوواکس با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند. حدود ۴۰۰ هزار نفر واکسینه شدند، حدود ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون ۳۰۰ هزار تفر را شروع به واکسیناسیون کردیم.

وی اظهار کرد: ما حدود ۳۰ سال قبل خود در زمینه واکسیناسیون فلج اطفال با کمک بسیج موفق عمل کردیم و جز لاینفکی از طرح شهید سردار سلیمانی همین بسیج واکسیناسیون کروناست. واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفر از کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص تا پایان هفته دیگر تمام می‌شود. فاز دوم هم طبق برنامه ریزی صورت گرفته انجام می‌شود. آقای رئیس جمهور هم دستورات لازم را به تمام نهادها داده اند تا برای واکسن تمام امکانات را به کار گیرند.
واکسن داخلی کرونا در درخشان ترین حالت قرار می‌گیرد

البته نمکی با بیان اینکه مسئولیت واردات واکسن خارجی با قرارگاه است، گفت: ما اعلام کردیم نظارت می‌کنیم ضمن اینکه بر تولید واکسن داخلی هم نظارت ویژه داریم. ما در جمهوری اسلامی این مرزبندی‌ها را نداریم و کنار یکدیگر هستیم و هرکجا بتوانیم باری بلند کنیم کوتاهی نمی‌کنیم. اکنون ما در شرایطی هستیم که امیدواریم در روزهای آتی وضعیت مطلوب‌تری را تجربه کنیم و خبر خوش اینکه واکسن داخلی به سرعت و خوبی پیش می‌رود. تمام افراد را برای واکسن بسیج کردم ولی اگر من هم نباشم کار واکسن ایرانی بر روی غلتک افتاده است و اینها هیچ کدام بدون پشتوانه علمی نیست. واکسن داخلی ما در درخشان ترین حالت قرار می‌گیرد. بیماری گریبان ما را ول نخواهد کرد و ما هر ۶ ماه باید به مردم واکسن بزنیم، هم از بیرون از کشور خرید می‌کنیم هم به واکسن داخل امید بسته‌ایم ولی کشورهایی در آینده واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت داشته باشند‌.

وی درباره واکسیناسیون کرونا در سایر کشورها گفت: در تایوان تا دیروز ۲۷ هزار و ۱۱۳ دوز، ویتنام ۵۸ هزار دوز، کره جنوبی ۶۱ هزار دوز، ژاپن ۶۴۲ هزار دوز، عمان ۱۹۳ هزار دوز، مصر ۱۶۵ هزار دوز و عراق ۱۵۳ هزار دوز واکسن تزریق کرده اند و ما هم نزدیک ۵۰۰ هزار دوز تزریق کرده ایم که تا هفته آتی این عدد به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز خواهد رسید. اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما عقب هستیم، ما از چه چیزی عقب هستیم؟ جاستین ترودو در کانادا اعلام کرده بود تا پایان ماه ژوئن واکسن‌ها را تزریق می‌کند و ۵ برابر نیاز کشورش واکسن پیش خرید کرده است. آمریکایی‌ها به همسایه متعهد خود و انگلیسی ها به جایی که هنوز مستعمره خود می‌دانند واکسن نداده‌اند. ۸۵ درصد واکسن دنیا را ۷ کشور تزریق کرده‌اند. واکسن نیست ولی ما انشالله با واکسن وارداتی و واکسن داخلی کار را پیش خواهیم برد.

وی افزود: ماه‌های بعد در این مورد بیشتر صحبت خواهم کرد، فعلا در سکوت و آرام کار می کنیم که مشکلی برای روند تولید پیش نیاید و آمریکابی‌ها مانع‌تراشی نکنند. سعی ما چراغ خاموش طی کردن این مسیر است ولی برخی عطش مطرح شدن دارند. من در ۱۴ ماه گذشته علی رغم لطف صدا و سیما به جز همین جلسات کاری به تلویزیون نرفتم. امیدوارم این مرض خودنمایی رفع شود، اعلام کردیم حضرت عباسی صحبت نکنید چون زیاده می‌گویید که مبنای کارشناسی ندارد و بگذارید وزیر بهداشت در مورد واکسن صحبت کند.
ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش می‌خواهند واکسن بیاورند

وی درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن کرونا گفت: بخش خصوصی در حال واردات داروی بیماران خاص است اما واکسن به مراتب پیچیده تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند. سعدی می‌گوید که «ندهد هوشمند روشن رای، به فرومایه کارهای خطیر/ بوریاباف اگر چه بافنده‌ست، نبرندش به کارگاه حریر»، ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش می‌خواهند واکسن بیاورند.

نمکی گفت: من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردیم. رئیس سازمان غذا و دارو یکی از پاکیزه ترین‌هاست. باند آن سازمان را پکاندم و باج هم به کسی نمی‌دهیم و به آنها هم گفتم مشغول‌الذمه هستند اگر واکسنی وارد کنید که جرات تزریق آن را به زن و بچه خود ندارید، قلم پاهایتان را خورد می‌کنم و بدترین برخوردها را با شما می‌کنم.ما مسئول سلامت مردم هستیم و اگر کسی واکسن غیر استاندارد تقلبی آورد و زد نمی‌گویند وزیر صمت مقصر است، می گویند آقای وزیر بهداشت حق نداشت چشم را بر این داستان ببندد.
ما به دلال واردکننده واکسن میدان نخواهیم داد

ما سه مناقصه گذاشتیم و بخش خصوصی لایق را دعوت کردیم. می‌دانستیم واکسن در اختیار دولت‌هاست و طرف خارجی با دولت‌ها کار دارد. قراردادهای واکسن در دنیا ترکمانچایی و یکطرفه است‌. می‌گویند وزیر ضمانت بدهد که اگر اتفاقی برای بیمار افتاد به ما ربطی ندارد، ضمانت بدهد که اگر پول گرفتم و واکسن ندادم پول برنمی گردد، ضمانت فسخ یک طرفه قرارداد را بدهد و…. آقایی که بعد از مناقصه می‌خواهد برود واکسن بیاورد آمده می‌گوید این تعهدات را تو و دولت بدهند تا ما واردات را انجام دهیم. اگر قرار بر این بود که خودمان وارد می‌کردیم، تعدات را ما بدهیم بعد آقا برود پورسانت آن را بگیرد. ما خودمان داوطلب بخش خصوصی حرفه‌ای و خوش سابقه و پاکیزه هستیم. ما به دلال میدان نخواهیم داد.

وی بیان کرد: ما اجازه ورود به بخش خصوصی را از ماه آذر داده‌ایم و ۳ مناقصه برگزار کردیم. به هر تقدیر واکسن به شکل فعال ورود کردیم ولی بازهم با وجود واکسن نمیتوان به راحتی ماسک را برداشت و پروتکل رعایت نکرد. ما به ملت ایران تعهد کردیم که طبق برنامه زمان بندی که دنیا تا پایان ۲۰۲۲ برای کشورها تعهد کرده است تا پایان ۱۴۰۰ عملی کنیم و تا پایان دولت هم جمعیت انبوهی را واکسن خواهیم زد و درب ورود برای بخش خصوصی هم باز است و اگر کسی در بخش خصوصی فکر می‌کند ترمزی برایش ایجاد می‌شود که فکر می‌کند عادلانه نیست با من صحبت کند. خبری شنیدم که کسی گفته بود فلان وسیله را می سازد و در سازمان غذا و دارو گیر کرده است، به سرعت به آقای دکتر شانه ساز گفتم به اوضاع رسیدگی کند و وقتی مشخص شد حق با تولید کننده بود گفتم با کسی که کارش را دچار مشکل کرده برخورد کنند. ما با کسی خصومت نداریم و باند داریم.

نمکی بیان کرد: در روز‌های گذشته از بیخوابی و خستگی و کار نسبتا توان فرسا در ۱۴ ماه تنم رنجور بود و همینطور دلم گرفته از اینکه باز شاهد مرگ‌های روزافزون مردمان این سرزمین هستم و با این آمار‌ها تمام وجودم به هم می‌ریزد و همینطور شرمسار همکارانم هستم که ۱۴ ماه تمام تلاششان این است که نفسی در سینه حبس نشود و ضربانی از آهنگ خودش نایستد و دیدم در این شرایط بهتر است باز هم خودم را به دست بوسی عزیزانی برسانم که با دست‌های بسته، اما چشم‌های باز در این اقیانوس بلا حماس خلق کردند و به زنجان و همدان رفتم و از آنجا راهی کرمانشاه شدم و برای دستبوسی و خسته نباشید آمده ام.

وزیر بهداشت گفت: روز‌های سختی بر این کشور گذشته است و همه شما می‌دانید که در مهار سه پیک بسیار سنگین حماسه‌های بزرگی خلق کردیم، دنیای ناجوانمرد ما را در همه عرصه‌ها تحت فشار قرار داده بود و می‌خواست که ما در یک باتلاق عظیم بمانیم و تئورسین‌ها می‌گفتند که کرونا تیر خلاص جمهوری اسلامی است، اما این آرزو را به گور بردند و این قهرمانان توانستند موجی را بعد از موج دیگر مهار کنند و افتخارات بسیاری در تاریخ اپیدمی جهان ثبت کنند.
واکاوی آنچه گذشت، مشکلی را حل نمی‌کند

نمکی افزود: پیک جدیدی خلق شد و خیلی به کالبد شکافی این عارضه نمی‌پردازم، چون فکر می‌کنم پرداختن و واکای برخی پدیده‌ها به جز ایجاد گسست و تشدید نا مهربانی و سوء استفاده دشمنان قسم خورده که هیچکدام ما را قبول ندارند حاصلی نخواهد داشت و غصه‌ای به غصه‌های رهبری اضافه خواهد کرد و یکی از موضوعاتی که من به شدت از آن پرهیز کرده‌ام این است که علاوه بر شرمساری مردم و خوشنودی دشمنان قسم خورده کسی را نرنجانم که جز محبت، حمایت و ایستادگی و جوانمردی چیز دیگری از او ندیدم.

وی ادامه داد: واکاوی آنچه گذشت هیچ مشکلی از مشکلات این مملکت را کم نمی‌کند؛ «هست در پرده گفتگوی من و تو/، چون پرده درافتد نه تو مانی و نه من». من هیچ وقت گرفتار نزاع‌های سیاسی بین چپ و راست و اصلاح طلب و .. نبودم و هیچ وقت در هیچ کدام از این بازی‌ها نبودم و خدا رواز این بابت شکر می‌کنم. از این نمد پوسیده دنبال کلاهی برای فرق‌های تهی دوختن مشکلی از مشکلات کشور حل نمی‌کند.
پیام‌ خوشنود کننده تهی ندهیم که با واکسیناسیون کرونا تمام است

وزیر بهداشت گفت: این پیک سهمگین را مدت‌ها قبل آن را برآورد کرده بودم و گفتم به همکارانم که خود را برای بزرگترین و سهمگین‌ترین امواج تاریخ اپیدمی کشور آماده کنید البته این بدان معنا نیست که امواج سهمگین‌تر نخواهیم داشت چرا که این ویروس ناشناخته است و هنوز ابعاد ناشناخته‌ای دارد و هر کس می‌گوید با واکسیناسیون همه مشکلات حل خواهد شد این خبر‌ها نیست نمی‌خواهم مردم را در خوف نگه دارم، بحث خوف و رجا باید مورد توجه قرار گیرد، اما نباید پیام‌های خوشنود کننده تهی را بدهیم که اگر واکسیناسیون انجام شود کرونا تمام است، باید دانست که مدت‌های قابل توجه کرونا مهمان بشریت است و این موضوع را به یاد داشته باشید.‌

نمکی گفت: اولین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا را در قالب طرحی مزین به نام یکی از رشید ترین سرداران اسلام به نام سردار سلیمانی را از اینجا آغاز کردیم یکایک شما عزیزان به ویژه کسانی که محور اصلی این حرکت بزرگ بودن استان کرمانشاه یکی از استان‌های نمونه در مدیریت کرونا است که نقشه راه و قابلیت موجود مدیریت هوشمند و عالمانه این حرکت بزرگ ملی را دارد و یکی از استان‌هایی که نگران آن نیستم کرمانشاه است زیرا دوستان در این استان می تواند خود و اطراف را مدیریت کنند.
ما در بلای خانمان‌سوز کرونای انگلیسی گرفتار شدیم

وزیر بهداشت بیان کرد: ما در یک بلای خانمان‌سوز جدید گرفتار شدیم و آن هم ابتلا گسترده با ویروس جهش یافته است که رحم بر پیر و جوان نمی کند شما نظام سلامت در انگلیس را شاید خیلی نشناسید اما چون من مطالعات گسترده در نظام های بهداشت و درمانی جهان دارم می‌دانم که یکی از مقتدرترین نظام‌های سلامت جهان در انگلیس است اما این ویروس این نظام را به زانو درآورد و مدت‌ها همه را دچار تنش کرد چرا که آهنگ حرکت این ویروس از آهنگ حرکت قدرتمندترین نظام‌های بهداشتی و درمانی جهان تندتر است و باید این را دانست که با چه موجود خبیث و منحوسی طرف هستیم.

نمکی تاکید کرد: من تردید ندارم که مدافعان سلامت این کشور گرچه خسته و دل شکسته هستند و فکر می‌کنم که شاید باید بیشتر تاب‌آوری آنها را لحاظ و بیشتر توجه می‌کردیم و باید حرکت ها، رفت و آمدها و اتفاقات اجتماعی منطبق با این تاب‌آوری تنظیم می شد و نجات و ایستادگی شبانه روزی این گروه باعث شد ما در محاسباتمان دچار اشتباه شویم و فکر نکردیم که باید این وضع را باید در محاسبات بیاوریم و امروز معتقدم گرچه این عزیزان جسم های خسته دارند و بر شهدایی که این عزیزان از دست دادند درود می‌فرستم؛ این شهدای ذی قیمت را نمی‌توان جایشان را با هیچ کس پر کرد چرا که شهید در اوج وارستگی و رهایی است و در روی کره خاکی فردی را نمی‌توان با این ویژگی پیدا کرد، این بچه‌ها در روزی که ما ماسک و گان نداشتیم بر روی پشت هم می‌نوشتند؛ «ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم».
بیمار کرونایی را نمی‌توانیم در سوله یا بیمارستان صحرایی بخوابانیم

وی ادامه داد: اینها همان مدافعان سلامت هستند البته فرق‌هایی کرده اند، چرا که محکم‌تر شده اند و عالمانه‌تر عمل می‌کنند و امروز ما می‌دانیم بیمار را کی باید اینتوبه کنیم و اکسیژن را با چه میزان غلظت باید بدهیم و فهمیدیم بیمار کووید در بخش تا ۲۵ و در آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد و برای همین اکسیژن سازهای قبلی جواب نداد و ما در استان کرمانشاه تعداد قابل توجهی اکسیژن ساز ایجاد کردیم و ۳ اکسیژن ساز دیگر در راه است و در مجموع ۲۳۰ تا ۲۴۰ اکسیژن ساز توزیع کردیم تا مردم نفس کم نیاورند یک وقت من می‌خواهم بیمار مبتلا به وبا را مدیریت کنم یک تخت و پایه سرم کافی است اما بیمار مبتلا به کووید را نمی‌توانم در سوله یا بیمارستان صحرایی بخوابانم چرا که اکسیژن کافی ندارند مدیریت فوق تخصصی و چند رشته‌ای لازم است زیرا ارگان‌های مختلف مثل قلب و کبد و … را گرفتار می‌کند و باید همه تخصص‌ها را بالای سر بیمار ببریم و تردید ندارم همکارانم این دوران را هم با لطف خدا و کمک ‌های بی دریغ اعضای ستاد کروناو نفس‌های مومنان روزه دار که می‌تواند قفل‌های بزرگ را در ماه رمضان باز کند مدیریت خواهند کرد.

وزیر بهداشت گفت: یکی از دوستان علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری و قسم حضرت عباس ما سفر کوتاهی رفت و آمد گرفتار شد و بعد از بهبودی با من تماس گرفت و گفت از این خجالت کشیدم که وقتی از من شرح حال گرفتند من گفتم سفر رفتم ذره ای در روحیه طبیب تاثیر نگذاشت و آنقدر بر من مهربانی کردند و با صفا مرا پذیرفتند که خجالت کشیدم و من گفتم این جزو لاینفک کار و وجود ماست و ما از چاقو خورده و تصادفی نمی‌پرسیم خلاف کرده ای یا نه؟ از کسی نمی‌پرسیم به چه کسی رای داده‌ای؟ اصلاح طلب یا اصول‌گرایی، سنی یا لامذهبی و حتی محکوم به اعدام را مداوا می‌کنیم و گذشته فرد را به حساب آموزش نمی نویسیم و وظیفه ما گذشته نگری نیست و قسم خورده ایم برای سلامت بیمار تلاش کنیم و وقتی این عزیز حرف‌های من را شنید گریه کرد و گفت ما خیلی به شما و تیم شما جفا کرده ایم و استغفار می‌کنم و گفتم این را به دیگران بگو که ما غصه می خوریم دیگران بیمار شوند و غصه ما رنجوری مردمی است که دانسته و ندانسته به دام بیماری می‌افتند.
عهد بسته‌ایم نگذاریم بیماری پشت درب بیمارستان سرگردان شود

نمکی گفت: ما فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و نگاه به گذشته آماده خدمت هستیم و عهد بسته‌ایم نگذاریم بیماری درب بیمارستان سرگردان شود و نگذاریم داروی بیماران کووید و غیر کووید نایاب شود با این که ارزی که گرفته‌ایم کمتر از سال‌های قبل است اما ایستاده‌ایم و نگذاشتیم صف برای دارو ایجاد شود و آمپول و قرص کووید به وفور در سراسر کشور توزیع کرده‌ ایم و پوشش بیمه‌ای برای این داروها برقرار کردیم تا بیمار هزینه‌ای ندهد، ما محکم ایستاده‌ایم و من آمدم به مردم بگویم حتی اگر سفر رفتند دیگر نوش جانتان که رفتید ما برای آنها در حال آماده سازی تخت و امکانات هستیم.نمی گذاریم کسی عکس از جمهوری اسلامی ببرد و تا نفس داریم نخواهیم گذاشت مثل شرایطی که دیدید در برخی کشورهای مرفه بیمار روی چمن خوابیده بود، اتفاق بیفتد چرا که این مملکت شهداست و خدا عنایت خواهد کرد، تا وقتی دعای مادر شهید و نفس جانباز قطع نخاع جاری است، آبروی جمهوری اسلامی حفظ خواهد شد البته غصه می‌خورم همکارانم رنجور می‌شوند، بیمار می‌شوند، آنها را از دست می‌دهیم و مردم داغدار می‌شوند اما اضطراب عدم مدیریت را ندارم زیرا خدا ما را رها نخواهد کرد.
توصیه های وزیر بهداشت برای مدیریت موج چهارم کرونا

وزیر بهداشت خطاب به اعضای ستاد استانی مدیریت کرونا در کرمانشاه گفت: از استاندار کرمانشاه که نمونه مدیر لایق جمهوری اسلامی است می‌خواهم بر اجرای پروتکل‌ها پا بفشارید هرچه قدر پروتکل ها ضعیف تر اجرا شود متاسفانه بیماری بر ما سوارتر خواهد شد، درمانگاه های سرپایی را افزایش دهید تا بار بیماران بستری کم شود توفیق ما در خوزستان این بود که بار بیماری را کم کردیم و ما متدی را رفتیم که تخت کم نیاوردیم و بسیاری به ویژه از رسانه‌های معاند دنبال این بودند که اینها قوم عرب را بستری نکردند، شاعر می گوید که «ترسم از ترکان تیرانداز نیست، طعنه تیرآورانم می‌کشد»، اینها خوراک از برخی سر سپرده‌ها از داخل می‌گیرند.

وی افزود: ما سر افزار در خوزستان در مدیریت این موج سنگین بیرون آمدیم درمانگاه‌های سرپایی بسیار مهم هستند و ما باید کار را با اصول علمی مدیریت کنیم، ما روزی ۲۵۰۰ تست انجام می‌دادیم و به روزی ۱۴۰ هزار تست رساندیم و این عدد شوخی نیست و انرژی زیادی می‌برد و خواهش من این است ارتباطات افراد با کرونا مثبت‌ها را پیگیری کنید و بعد ایزولاسیون را انجام دهید و مرزها را به شدت مراقبت کنید زیرا هر عبور و مروری می‌تواند به عنوان بمب متحرک اثرگذار باشد و آموزش در رابطه با این ویروس رکن بسیار مهمی است زیرا قدرت سرایت و کشندگی بالایی دارد و جوان‌ها و کودکان را گرفتار می‌کند، آموزش‌ها برای جلوگیری از چرخه انتقال ویروس بسیار مهم است و از دوستان در صدا و سیما در این زمینه کمک می‌طلبم اما وحشت ایجاد نکنید گاهی آنقدر تذکر می‌دهیم که خوف موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود.
هفته دیگر هفته سخت تری است

نمکی با بیان اینکه هفته دیگر هفته سخت تری است، گفت: هفته پیش گفتم از مرز قرمز در خیلی جاها رد می‌شویم و به سیاهی خواهیم رفت، این یعنی بالاتر از سیاهی رنگی نیست نه اینکه ما در رنگبندی خود رنگ سیاه اضافه کرده باشیم. در اکثر شهرها به سمت فزون ترین میزان بیمار در طول تاریخ این چهار پیک می‌رویم و ترمز از دست خیلی‌ها در می‌رود. آمادگی تخت‌های بیمارستانی بسیار مهم است و ما هم حتما کمک خواهیم کرد. ما سال قبل حدود ۳ هزار تخت ICU در کشور اضافه کردیم.

وزیر بهداشت گفت: بیماران اعمال غیراورژانسی را مطلقا بستری نکنید چون تخت کم می‌آورید. با پیکی که در موارد سرپایی می‌بینم می‌دانم نسبت بستری استان تغییر خواهد کرد. در استان همدان شب عید هفت بیمار داشتند و دیروز ۱۴۵۲ بیماربستری بودند. هر بیماری که ترخیص می‌شود باید پیگیری کنید که در خانه بدحال نشده باشد. متاسفانه در ویروس جدید این نشان داده شده که در روز هشتم یا نهم یک پیک ناخوش در ریه‌ها به وجود می‌آید.

x (x)

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.