اولکمیز - http://olkamiz.ir

چهارمین روز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

روسیه به درخواست رؤسای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که دوشنبه گذشته استقلال آنان از سوی ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناخته شد، نظامیان خود را برای غیرنظامی کردن دونباس و دفع حملات ارتش اوکراین از بامداد پنجشنبه وارد عمل کرد. نیرو‌های روس در روز دوم عملیات خود وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شدند.

پس از آنکه کی‌یف برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، عملیات نیرو‌های روسیه در تمامی محور‌های اصلی متوقف شد؛ اما بعد از کنار کشیدن طرف اوکراینی از مذاکره دیروز دستوری برای تمامی نیرو‌ها صادر شد تا در تمامی محور‌ها طبق نقشه نظامی پیشروی کنند.
دیروز شنبه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین مطرح کرد که این قطعنامه از سوی روسیه وتو شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیروز در اظهاراتی خواستار مقابله اقتصادی اروپا و غرب با روسیه شد. این در حالی است که اندکی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند.

کرملین: یک هیئت روسیه برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد مینسک شد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد یک هیئت نظامی- دیپلماتیک روسی برای انجام مذاکرات با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شده و آماده است این مذاکرات را در گومل آغاز کند.

عملیات هوایی نیروهای روسیه بین کی یف و دینپرو
شبکه الجزیره به نقل از شاهدان عینی از فرود هوایی روسیه بین کی یف و دینپرو سومین شهر پرجمعیت اوکراین خبر داد.
نیرو‌های روسی سحرگاه امروز یک عملیات هوایی را در منطقه‌ای بین کی یف پایتخت و شهر دنیپرو انجام دادند.
نیروی دریایی اوکراین هم اعلام کرد چتربازان نیروی دریایی روسیه را در منطقه عملیاتی دریای سیاه شکست داده اند.

موشک بالدار بلاروس بر فراز کی یف سرنگون شد
فرمانده ارتش اوکراین اعلام کرد پدافند هوایی اوکراین موشک بالدار را که توسط هواپیمای TU-۲۲ بلاروس به سمت کی یف شلیک شد، ساقط کرد.
پیش از این آژیر هشدار در شهر کی یف به صدا درآمده بود.

تلاش نیرو‌های روسیه برای ورود به شهر «سومی»
در همین حال هیئت مدیره دولتی در سومی، شمال شرقی اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی در تلاش هستند تا از سمت خیمپروم به شهر یورش ببرند.
به گزارش شبکه الجزیره جدایی‌طلبان لوهانسک از ابتدای عملیات تا کنون به خط دفاعی نیرو‌های اوکراینی در عمق ۵۲ کیلومتری نفوذ کرده‌اند.

انهدام تجهیزات جنگی اوکراین توسط روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش روسیه دو موشک تاکتیکی توچکا او، ۲۲۳ تانک و ۸ هواپیمای جنگی، ۳۱ سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ نیرو‌های مسلح اوکراین را منهدم کرده است.

محاصره دو شهر خرسون و بردیانسک اوکراین
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد.
طبق اعلام وزارت دفاع روسیه کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین را به دست روس ها افتاده است
۴۷۱ سرباز اوکراینی هنگ پدافند هوایی خارکیف تسلیم ارتش روسیه شدند.

ورود نیروهای روس به شهر خارکیف
خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی در حال ورود به شهر خارکیف هستند.
رئیس هیئت دولتی خارکیف نیز گفته است نیرو‌های روسی وارد شهر شده اند و با آن‌ها برخورد می‌شود.
این در حالی است که وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از ۷۲ ساعت مقاومت هرگز متوقف نشدیم، به مبارزه ادامه دادیم. سفیر اوکراین در اتریش نیز درگیری های شدیدی در شهر خارکیف را تایید کرده است.
انتشار تصاویری از آتش گرفتن خودروها حاکی از آغاز درگیری شهری در خارکیف است.

مخالفت پکن با اعمال تحریم علیه روسیه

وزیر خارجه چین اعلام کرد سیاست تحریم‌ها بحران اوکراین را حل نمی‌کند. خطر واقعی برای جهان آمریکا است.

مسدود شدن تبلیغات رسانه‌های دولتی روسیه در گوگل
گوگل اعلام کرد تبلیغات رسانه‌های دولتی روسیه را مسدود خواهد کرد.
رویترز به نقل از سخنگوی گوگل، مایکل آسیمن گزارش داد که گوگل قصد دارد درآمدزایی در پلتفرم‌های خود برای رسانه‌های دولتی روسیه را به حالت تعلیق درآورد.
بر اساس این بیانیه کانال راشاتودی روسیه، و همچنین سایر رسانه‌های دولتی روسیه، قادر به اجرای تبلیغات در یوتیوب، یا سایر خدمات گوگل، از جمله
استفاده از جستجو و جیمیل برای قرار دادن تبلیغات، نخواهند بود.
روز جمعه، فیس بوک نیز اعلام کرد که رسانه‌های دولتی روسیه را از اجرای تبلیغات و کسب درآمد از محتوای روی پلتفرم خود منع می‌کند.

آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست
در ادامه اقدام غرب برای بستن حریم هوایی خود به روی پرواز‌های هواپیما‌های روسیه، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی روسیه بست. همچون برخی کشور‌های اروپایی، آلمان نیز حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

سایت زباله‌های رادیواکتیو رادون هدف قرار گرفت
آژانس اتمی اوکراین می‌گوید سایت زباله‌های رادیواکتیو رادون در نزدیکی کی یف مورد حمله هوایی روسیه قرار گرفته است، با این حال اندازه گیری‌هایی در این سایت انجام شده و در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر نشت تشعشعات وجود ندارد.

بمباران انبار‌ها در محله واسلیکف در پایتخت اوکراین
معاون شهردار کی یف گفته است اوضاع در پایتخت آرام است و شهر در کنترل اوکراین است. این در حالی است که شبگه الجزیره از بمباران انبار‌ها در محله واسلیکف در پایتخت اوکراین خبر داده است.

تاکید وزرای خارجه آسه آن بر حل مسئله اوکراین از طریق گفتگو
وزرای خارجه آسه آن نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین اعلام کردند
در بیناینه وزرای خارجه آسه آن آمده است: ما معتقدیم که هنوز فضا برای گفتگوی مسالمت آمیز وجود دارد تا از تشدید اوضاع در اوکراین جلوگیری شود.

روس‌ها دامنه حملات هوایی را به شهر‌های دیگر اوکراین گسترش دادند
به گزارش اسکای نیوز عربی صدای آژیر خطر در منطقه وولینسکا در شمال غرب اوکراین و همچنین راون در رووینسکی شنیده می‌شود

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند
اندکی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند.