صادرات کالاهای تولیدی آذربایجان به ۱۱۸ کشور
رئیس سازمان صمت استان آذربایجانشرقی از افزایش ۳۲ درصدی صادرات در این استان خبر داد و گفت: پیشبینی میشود این رقم به ۴۰ درصد هم برسد.
صابر پرنیان اظهار داشت: صنعت در استان آذربایجانشرقی، خودساخته و متکی به بخش خصوصی و دارای پیشینه است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات بخش صنعت گفت: بحث تامین مالی و سرمایه در گردش از اهم مشکلات صنعتگران در طی سالهای اخیر است. تامین منابع، مسئله بازاریابی و فروش، حفظ بازار و تجارت خارجی نیز دغدغه جدی سرمایهگذاران در بخش صنعت است.
وی با بیان اینکه از استان به بیش از ۱۱۸ کشور جهان صادرات انجام میشود، افزود: در تولید برخی محصولات افزایش چشمگیر داشتیم و تداوم تولید در گرو شناسایی بازار هدف خارجی است.
پرنیان یادآور شد: سمت و سوی استان به سمت حمایت از تولید و سرمایهگذاری است، باید با رویکرد مانعزدایی و شناسایی بازارهای هدف، فعالیتهای اقتصادی رو به جلویی شکل بگیرد.
وی همچنین تصریح کرد: حاکمیت باید از نقش تصدیگری فاصله گرفته و تسهیلگری کند. دولت سیزدهم با رویکرد عدالتمحور، سعی در تخصیص مناسب اعتبار برای پیشبرد اهداف اقتصادی است.
رئیس سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: در استان آذربایجانشرقی شورای عالی سرمایهگذاری شکل گرفته و به صورت مصمم جلسات کاری با هدف مانعزدایی از مشکلات پیش پای صنعتگران و تولیدکنندگان تشکیل میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه معدن در رتبه چهار واحدهای صنعتی قرار داریم، ابراز امیدواری کرد در سال آینده این وضعیت را یک رتبه ارتقا دهیم.
وی همچنین با اشاره به فعالیت درگاه ملی مجوز در چند ماه آینده متذکر شد: در سالیان گذشته یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور، روند پیچیده و طاقتفرسای اخذ مجوزهای این حوزه بود که با فعالیت این درگاه گام مهمی در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار برداشته میشود.
رئیس خانه صنعت و معدن استان با اشاره به دغدغههای صنعتگران استان بیان داشت: تحریمهای داخلی در کنار تحریمهای خارجی موانع جدی پیش پای صنعتگران ما گذاشته است. یک سری تشریفات و بروکراسی اداری دست و پاگیر مانع از فراغت بال فعالان این عرصه است.
محمدحسین باقری همچنین به اشاره به فرسودگی ماشینآلات واحدهای تولیدی و صنایع اضافه کرد: برای خرید ماشینآلات خارجی با مشکل مواجه هستیم. بانکها و بخشهای دولتی باید همت کنند و به رفع این مشکل کمک کنند.
وی ادامه داد: با توجه به پایین بودن قیمت تمام شده محصولات در کشور و اشباع بازار داخلی، باید با برنامهریزی مناسب، به تسهیل مسیر صادرات کمک کنیم.