لقب «امیرالمومنین» تنها اختصاص به علی(ع) دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: خداوند متعال به‌عنوان مدیر کلان عالم، این‌همه کمالات وجودی و امکانات در وجود امیرمؤمنان علی (ع) قرار داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم ضمن اشاره به فرارسیدن ایام خجسته ولادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و روز پدر، اظهار داشت: بخش مهمی از معارف دین در منابع اهل سنت و شیعه بیان مبسوط فضائل حضرت مولی‌الموحدین علی (ع) است.

وی افزود: اینکه چرا حضرات معصومی (ع) کراراً یادآور می‌شوند که فضائل امیرمؤمنان علی (ع) بی‌انتهاست، برای اینکه بدانیم حضرت علی (ع) بدل و جایگزین ندارد و وجود بابرکت حضرت وجودی منحصر به‌فرد بوده، تا آنجایی که فرموده‌اند فقط آن حضرت دارای لقب امیرالمؤمنین است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: خداوند متعال به‌عنوان مدیر کلان عالم، کمالات وجودی و امکانات در وجود امیرمؤمنان علی (ع) قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم مراحل تحقق هدف خلقت انسان و فرآیند سعادت و خوشبختی انسان را به‌صورت فشرده مطرح کرده و هدف و غایت خلقت انسان و جوامع انسانی را عبودیت و استقرار نظام توحید معرفی می‌کند.

آل‌‌هاشم متذکر شد: جمله وعدالله که کلیدواژه آینده‌‌پژوهانه قرآن است از این هدف و غایت به‌عنوان آینده قطعی بشر و جوامع بشری سخن می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: در بیان آیه تحقق هدف خلقت عبودیت و استقرار نظام توحید و در یک کلمه تحقق خوشبختی انسان‌ها سه پیش‌نیاز اصلی وجود دارد، شایسته‌سالاری و حاکمیت مؤمنان راستین و صالحان و شایستگان، استیلای دین الهی و نظام مدیریت مرتضوی که موردپسند الهی یعنی نظام مدیریت صحیح جامعه در راستای تأمین نیازهای مادی و معنوی مردم بود.

امام جمعه تبریز همچنین اضافه کرد: پیش‌نیاز سوم برای تحقق عبودیت و توحید در جامعه استقرار امنیت همه جانبه و فراگیر بوده و در مجموع می‌توانیم بگوییم، فلسفه وجودی امیرمومنان علی (ع) این است که همه ما انسان‌ها بدانیم و باور کنیم در بین نیازمندی‌های بشر برای سعادت و خوشبختی حقیقی دنیوی و اخروی چیزهایی اولی‌ترین هستند و در بین این اولی‌ترین‌ها چیزهایی اصلی‌ترین هستند و در بین این‌ها چیزهایی ضروری‌ترین و در بین ضروری‌ترین‌ها چیزهایی فوری‌ترین هستند و آن وجود بابرکت مولای متقیان علی (ع) است.

درباره نویسنده

582 نویسنده

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2024 اولکمیز. محفوظ است.